Κυριακή, 18 Σεπτεμβρίου 2011

Το άγνωστο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου

Μόνο οι άνθρωποι και οι πίθηκοι φαίνεται ότι έχουν την
 ικανότητα να αναγνωρίσουν την εικόνα του εαυτού τους
  

Το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου χρησιμοποιούμε για να αναγνωρίσουμε μία φωτογραφία του εαυτού μας.
 Το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου είναι κύρια υπεύθυνο για την ικανότητα των ανθρώπων να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους σε ένα καθρέπτη ή μία φωτογραφία. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν Αμερικανοί ερευνητές που αναισθητοποίησαν προσωρινά το ένα από τα δύο ημισφαίρια

του εγκεφάλου επιληπτικών ασθενών και τους ζήτησαν να αναγνωρίσουν τον εικονιζόμενο σε φωτογραφίες, οι οποίες προέκυψαν από την ψηφιακή συγχώνευση μιας φωτογραφίας του εαυτού τους και μιας άλλης, ενός διάσημου προσώπου.

«Δεν πρόκειται για φαινόμενο του τύπου όλα ή τίποτα, αλλά η αναγνώριση του προσώπου μας φαίνεται ότι είναι προτιμησιακή ικανότητα του δεξιού ημισφαιρίου» αναφέρει ο επικεφαλής των ερευνητών δρ. Τζούλιαν Κίναν, εννοώντας ότι στη λειτουργία αυτή συμμετέχουν ενδεχομένως πολλές διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.

Ο δρ. Κίναν, γνωστικός ψυχολόγος στο Ιατρικό Κέντρο Beth Israel Deaconess της Μασαχουσέτης, πειραματίστηκε σε πέντε επιληπτικούς ασθενείς που επρόκειτο να υποβληθούν σε επέμβαση, κατά το στάδιο του προεγχειρητικού ελέγχου.

Αναισθητοποίησαν διαδοχικά τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου και έδειξαν σε κάθε γυναίκα ασθενή μία εικόνα που είχε προκύψει από την ψηφιακή «συγχώνευση» μιας δικής της φωτογραφίας και μιας της Μέριλιν Μονρό ή της πριγκίπισσας Νταϊάνα. Στους άνδρες δόθηκαν αντίστοιχες φωτογραφίες που απεικόνιζαν τον εαυτό τους και τον Μπιλ Κλίντον ή τον Αλμπερτ Αϊνστάιν.

Αφού είχε περάσει η επίδραση του αναισθητικού -περίπου τρία λεπτά αργότερα- ζητήθηκε από τους ασθενείς να ανακαλέσουν στη μνήμη τους το πρόσωπο που απεικονιζόταν στη φωτογραφία.

Όλοι οι ασθενείς ανέφεραν ότι η φωτογραφία ήταν η δική τους, όταν είχε αναισθητοποιηθεί το αριστερό ημισφαίριο.

Όταν είχε αναισθητοποιηθεί το δεξί, οι τέσσερις στους πέντε ανέφεραν ότι επρόκειτο για φωτογραφία του διάσημου προσώπου.

Το αρχικό συμπέρασμα των ερευνητών επιβεβαιώθηκε και από ακόλουθο πείραμα καταγραφής της εγκεφαλικής δραστηριότητας σε δέκα υγιείς υπαλλήλους του νοσοκομείου, στους οποίους δόθηκαν παρόμοιες εικόνες.

Η νέα έρευνα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature, ενισχύει την πεποίθηση των νευροψυχολόγων ότι το δεξί ημισφαίριο είναι κύρια υπεύθυνο για την ιδιότητα της αυτογνωσίας, αναφέρει το EurekAlert.com.


Το άγνωστο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου


Ένα πρωινό του Δεκεμβρίου το 1996, η Δρ. Jill Bolte Taylor, νευροανατόμος του Πανεπιστημίου του Harvard, ξύπνησε με ένα οξύ πόνο πίσω από το αριστερό της μάτι. Σύντομα συνειδητοποίησε ότι δεν επρόκειτο για συνηθισμένο πονοκέφαλο, αλλά για ένα σπάνιο είδος εγκεφαλικού το οποίο «έκλεινε» σταδιακά τις λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου της. Η Δρ. Taylor ανακάλυψε εκείνη τη μέρα, ότι δεν μπορούσε να περπατήσει, να μιλήσει, να διαβάσει, να γράψει, ή να θυμηθεί οποιαδήποτε πληροφορία για τη ζωή της μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ανακάλυψε όμως παράλληλα ένα καινούργιο κόσμο τον οποίο αγνοούσε μέχρι τότε: το άγνωστο κατά κύριο λόγο, δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου της.

Με τη βοήθεια της μητέρας της, χρειάστηκαν οκτώ χρόνια για να θεραπευθεί και να επανέλθει πλήρως στην ενεργό ζωή. Η ίδια χαρακτηρίζει την εμπειρία της κάθε άλλο παρά αρνητική, αν και χρειάστηκε, σαν μικρό παιδί, να μάθει τα πάντα από την αρχή. 

Η συγκλονιστική εμπειρία που άλλαξε τη ζωή της, επηρέασε την επιστημονική κοινότητα αλλά και χιλιάδες ανθρώπους.

Αξίζει να παρακολουθήσετε την εντυπωσιακή παρουσίαση της Δρ. Jill Bolte Taylor, που έδωσε στο κανάλι TED:

Όλοι χρησιμοποιούμε σε ένα βαθμό και τα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου μας, Όμως οι περισσότεροι έχουμε ένα κυρίαρχο ημισφαίριο, όπως έχουμε ένα κυρίαρχο χέρι, πόδι, μάτι και αυτί. Ο Δυτικός (κυρίως) πολιτισμός, έχει διαμορφωθεί βασιζόμενος στις λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου, τις οποίες θεωρεί πιο «φυσιολογικές» και αυτές ανταμείβει. Είναι το μέρος του εγκεφάλου που ονομάζουμε «Εγώ», η ταυτότητα μας: ποιοι είμαστε, πού ανήκουμε, τι πιστεύουμε, οι επιθυμίες, οι φόβοι, οι στόχοι μας κ.λ.π.

Τα δυο ημισφαίρια επεξεργάζονται πληροφορίες με διαφορετικούς τρόπους. Γνωρίζοντας αυτές τις διαφορές κατανοούμε τον εαυτό μας καλύτερα, αναγνωρίζουμε και αποδεχόμαστε τη μοναδικότητα των άλλων, είμαστε σε θέση να προσφέρουμε και να βοηθάμε τα παιδιά μας πιο αποτελεσματικά και ανοίγουμε νέες πόρτες προς την ενεργοποίηση μεγαλύτερου μέρους του εγκεφάλου μας.

Το αριστερό ημισφαίριο επεξεργάζεται πληροφορίες με γραμμικό, αναλυτικό τρόπο: από το μέρος στο όλον, από τις λεπτομέρειες στο σύνολο. Αναλύει, κρίνει, εστιάζεται περισσότερο στο πρόβλημα. Το δεξί ημισφαίριο ξεκινά από το σύνολο (τη μεγάλη εικόνα, τη λύση) για να προχωρήσει στα μέρη. Είναι δημιουργικό και σκέφτεται έξω από όρια και τους περιορισμούς της λογικής..

Η οργάνωση, η λογική επεξεργασία και η τακτοποίηση είναι χαραχτηριστικά του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.. Φτιάχνει λίστες, προγράμματα και τ’ αναλύει ή τα κατατάσσει, ακολουθώντας μια λογική σειρά, ανακαλώντας τα με την ίδια ευκολία. Το δεξί ημισφαίριο συνθέτει και συνδέει πληροφορίες με βάση το νόημα που αυτές έχουν, μέσα στο πλαίσιο που βρίσκονται. Τα φαινομενικά αντίθετα του αριστερού ημισφαιρίου είναι για το δεξί ημισφαίριο απλά διαφορετικές όψεις μιας μεγαλύτερης εικόνας.

Η μνήμη και η επεξεργασία της σκέψης στο αριστερό ημισφαίριο είναι λεκτική. Αυτό το ημισφαίριο είναι υπεύθυνο για την κατανόηση των συμβόλων (όπως γράμματα, λέξεις), των αριθμών και των μαθηματικών ορισμών. Το δεξί ημισφαίριο σκέφτεται με εικόνες, ψάχνει το νόημα, θέλει τα πράγματα χειροπιαστά. Μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις , και σε αυτές τις εικόνες υπάρχει χρώμα, κίνηση, ρυθμός, μυρωδιές και φαντασία.

Ο διαχωρισμός του χρόνου σε γραμμικό (παρελθόν – παρόν – μέλλον) είναι ιδιότητα του αριστερού ημισφαιρίου. Χρησιμοποιεί το παρελθόν (υποσυνείδητο) για να ερμηνεύσει το παρόν και να δράσει στο μέλλον. Στο δεξί ημισφαίριο ο μόνος πραγματικός χρόνος είναι το παρόν, στο οποίο υπάρχει διαισθητικά με βάση τις αισθήσεις που παίρνει από το περιβάλλον και την εσωτερική καθοδήγηση στο εδώ και τώρα (υπερσυνείδητο).

Χρειαζόμαστε τις λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου για να είμαστε αποτελεσματικοί και να συνδεόμαστε με τον υλικό, τρισδιάστατο κόσμο στον οποίο ανήκουμε. Τα ένστικτα του βιολογικού μας εαυτού, προσφέρουν και εξασφαλίζουν την επιβίωση μας. Η ποιότητα όμως της ζωής μας, η δημιουργικότητα, η ανθρωπιά μας, η ευτυχία, βρίσκονται στις ιδιότητες του δεξιού ημισφαιρίου το οποίο μας συνδέει με τα πάντα γύρω μας, το σύμπαν και την ανώτερη φύση μας. Η αγνότητα, η αυθεντικότητα, ο αυθορμητισμός είναι όλα χαραχτηριστικά του άγνωστου ημισφαιρίου που όλοι διαθέτουμε αλλά βρίσκονται σε αδράνεια.

Σπάνια το σύστημα και ο πολιτισμός που έχουμε δημιουργήσει συνδέει πληροφορίες, τομείς και θέματα με τρόπο ολιστικό. Προτιμά την κατάταξη, την αντιπαράθεση, την επιβολή ή τη φυγή. Αλλά είναι αυτή η εξειδίκευση, ο διαχωρισμός και η ανάλυση που συχνά μας κρατάνε μακριά από την αλήθεια. Κάποια στιγμή χρειάζεται να διερωτηθούμε μήπως έχουμε συλλάβει τις ιδέες μας ανάποδα ή αν υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα που δεν γνωρίζουμε παρά τα ελάχιστα που πιστεύουμε πως ξέρουμε και επιτρέπουμε να διαμορφώνουν την πραγματικότητα μας.

Διαθέτουμε τον πλέον εξελιγμένο, τέλειο και ασύγκριτα σπουδαίο υπολογιστή που έχει δημιουργηθεί ή πρόκειται να δημιουργηθεί ποτέ. Μένει στην ελεύθερη βούληση του καθενός μας να τον γνωρίσουμε.



Οι κρυμμένες δυνατότητες του εγκεφάλου μας.

Το σφάλμα του Καρτέσιου !



Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να σκέφτονται με μια «καρτεσιανή λογική», δηλ. με ένα γραμμικό τρόπο σκέψης, με μια επαγωγική λογική, αγνοώντας τη σημασία των συναισθημάτων, της διαίσθησης, χωρίς να τολμούν να προσεγγίσουν νέους τρόπους σκέψης.

Αλλά οι πρόσφατες διαπιστώσεις στην ψυχολογία, τη νευρολογία και άλλες επιστήμες έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων μεθόδων σκέψης και εκμάθησης. Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης, καθώς και τεχνικές ταχύρυθμης εκμάθησης που έχουν αναπτυχθεί, δείχνουν νέες δυνατότητες του ανθρώπου που δεν έχουμε μάθει να τις αξιοποιούμε συστηματικά.

Παράδειγμα των ανεκμετάλλευτων δυνατοτήτων μας είναι η μονόπλευρη χρήση του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου μας, το οποίο όντας πιο «αναλυτικό» και ακολουθώντας έναν γραμμικό τρόπο σκέψης αποκλείει μιαολιστική θεώρηση του ανθρώπου και της ζωής. Αποκορύφωμα – και θεμέλιο – αυτής της μονόπλευρης θεώρησης αποτελεί η ρήση του Καρτέσιου «σκέφτομαι άρα υπάρχω». Τώρα σύγχρονοι ερευνητές αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τον ελλιπή χαρακτήρα αυτής της θεώρησης.

Επίκαιρο παράδειγμα το βιβλίο του Antοnio Damαsio "Descarte's mistake" («Το σφάλμα του Καρτέσιου»), στο οποίο ο διάσημος πορτογάλος νευρολόγος αντιστρέφει τα λόγια του Καρτέσιου και υποστηρίζει: «Υπάρχω (και αισθάνομαι), γι’ αυτό σκέφτομαι». Για τον Damasio η ανάπτυξη του ανθρώπινου είδους πρέπει να βασιστεί στην αντιμετώπισή του σαν μια ολότητα.

Αυτές οι νέες θεωρήσεις έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη κάποιων τεχνικών που προσπαθούν να ενεργοποιήσουν το ("ξεχασμένο" στους περισσότερους) δεξί μας ημισφαίριο. Ένα "κόλπο" που χρησιμοποιούν αυτές οι τεχνικές, είναι να ανατεθεί σε ένα άτομο μια εργασία που το αριστερό ημισφαίριο θα την θεωρούσε άσκοπη και βαρετή - μιας και σκέφτεται κατά κανόνα ωφελιμιστικά - με αποτέλεσμα να παραχωρήσει τον έλεγχο στο δεξί ημισφαίριο, το οποίο με τη σειρά του φαίνεται να το διασκεδάζει. Το αποτέλεσμα είναι μια πιο ισορροπημένη χρήση του εγκεφάλου.

Άλλες τεχνικές "εξισορρόπησης" περιλαμβάνουν κατάλληλα μουσικά ακούσματα, όπως για παράδειγμα η "αργή" κίνηση της μουσικής μπαρόκ, η οποία φαίνεται ότι ηχεί σε συχνότητες παρόμοιες με αυτές που συλλαμβάνουν τα αυτιά ενός εμβρύου και βοηθάει πολύ στην μακρόχρονη αποθήκευση πληροφοριών στη μνήμη. Για άλλους πάλι, ένα καλό κόλπο ισορροπημένης λειτουργίας των δύο ημισφαιρίων είναι η ... σιωπή! (την οποία φαίνεται να απεχθάνεται το αριστερό ημισφαίριο).

Τέτοιες και άλλες παρόμοιες τεχνικές εφαρμόστηκαν σε μια σειρά "ανάπτυξης του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου" με την επωνυμία DLADIC, στο οποίο γράφτηκαν και το παρακολούθησαν πάνω από 300 άτομα από το 1992. Η βελτίωση των εγκεφαλικών λειτουργιών θεωρείται ότι ήταν σημαντική για τα άτομα. Η σειρά περιλάμβανε ασκήσεις προσοχής, συγκέντρωσης, διαλογισμό, αυτοσχεδιασμό, μουσικά ακούσματα κ.ά. Τα άτομα που συμμετείχαν κλίθηκαν επίσης να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων, όπως:

- Πώς αισθάνομαι όταν μου δίνεται η δυνατότητα να διορθώνω τα λάθη που έχω κάνει;
- Πώς ζω με τα μικρά πράγματα;
- Πώς τα βγάζω πέρα στη ζωή;
- Τι αντιπροσωπεύουν τα λάθη μου;

Κανείς δεν ήταν υποχρεωμένος να δημοσιοποιήσει τις δημιουργίες του ή τις απαντήσεις, αν και μπορούσε να το κάνει αν ήθελε.

Το τελικό αποτέλεσμα πάντως ήταν η αύξηση της δημιουργικότητας, της φαντασίας, της ευελιξίας μπροστά σε καταστάσεις, της ικανότητας συμβολισμού και γενικότερα της διανοητικής λειτουργίας των συμμετεχόντων. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που εντυπωσιάστηκαν με τις νέες δυνατότητές τους, όπως π.χ. τις - κρυμμένες έως τότε - καλλιτεχνικές τάσεις τους.


Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΚΕΦΑΛΟΓΡΑΦΗΜΑ

Γενικά ο εγκέφαλός μας, ανάλογα με τη λειτουργία του εκπέμπει ηλεκτρομαγνητικά κύματα σε διαφορετικές συχνότητες. Τα κύματα αυτά που καταγράφονται με ένα εγκεφαλογράφημα είναι γνωστά ως:

- κύματα "βήτα" που παράγονται όταν είμαστε σε εγρήγορση ή ένταση γενικότερα (συχνότητας από 13 μέχρι 60 Hz),
- κύματα "άλφα" που παράγονται όταν είμαστε σε κατάσταση φυσικής και νοητικής χαλάρωσης, ενώ ταυτόχρονα έχουμε συνείδηση του περιβάλλοντός μας (7-13 Hz),
- κύματα "θήτα" που παράγονται όταν βρισκόμαστε σε κατάσταση υπνηλίας (4-7 Hz) και
- κύματα "δέλτα" που παράγονται όταν βρισκόμαστε σε βαθύ ύπνο (0,1-4 Hz).

Οι επιστήμονες σήμερα υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος παρουσιάζει μεγαλύτερη δυνατότητα μάθησης και αφομοίωσης της πληροφορίας, όντας σε κατάσταση "άλφα". Την περισσότερη όμως ώρα μας σε κατάσταση εγρήγορσης, την περνάμε σε κατάσταση "βήτα"! Για να βρεθεί κάποιος στην κατάσταση "άλφα" πρέπει να το προκαλέσει με διάφορες τεχνικές, στις οποίες περιλαμβάνονται ο διαλογισμός ή οι ασκήσεις χαλάρωσης. Μελετώντας εγκεφαλογραφήματα και άλλες διαγνωστικές μεθόδους, οι επιστήμονες έχουν καταφέρει να εντοπίσουν κάποιες χημικές ουσίες που εκλύονται απ' τον εγκέφαλο όταν βρίσκεται σε κατάσταση "άλφα" και οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση της μαθησιακής ικανότητας. Σ' αυτή την "βελτιωμένη" κατάσταση βρίσκει ευκαιρία να εκφραστεί καλύτερα το δεξί μας ημισφαίριο, να οραματιστεί, να συνθέσει, να αισθανθεί ή να παράγει καλό χιούμορ.

Απ' την άλλη μεριά, οι νέες - ανησυχητικές - επιστημονικές αποκαλύψεις τείνουν να συνδέσουν την μονόπλευρη χρησιμοποίηση του αριστερού ημισφαιρίου, με εκφυλιστικές παθήσεις του εγκεφάλου όπως η νόσος Alzheimer. Ποια είναι η θεραπεία; Να μάθουμε στον εγκέφαλό μας να σκέφτεται πέρα απ' τα καθημερινά, τα τετριμμένα και να αναπτύσσει νέα δημιουργικά ενδιαφέροντα (όπως π.χ. να γνωρίσουμε τον εαυτό μας).


Η ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ

Πρόσφατα, ο αμερικανός ψυχολόγος Howard Gardner, διατύπωσε τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης, την οποία συνθέτουν επτά (7) είδη νοημοσύνης: η λεκτική, η λογικομαθηματική, η μουσική, η σωματική-συναισθητική, η χωρική, η διαπροσωπική και η ενδοπροσωπική νοημοσύνη. Ακόμα πιο πρόσφατα προστέθηκαν άλλα δύο είδη νοημοσύνης: η φυσιοκρατική και η υπαρξιακή. Με βάση αυτή τη θεωρία, η ανάπτυξη του ανθρώπου προϋποθέτει μια ολιστική ανάπτυξη όλων αυτών των ειδών νοημοσύνης. Ο καθένας μας θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερο βάρος στην καλλιέργεια της νοημοσύνης στην όποια υστερεί.

Η θεωρία αυτή και οι εφαρμογές της βρίσκονται προς το παρόν σε ερευνητικό στάδιο στις Η.Π.Α. Στόχος είναι ο ολιστικός άνθρωπος που συνδυάζει αντίθετα και συμπληρωματικά χαρακτηριστικά: λογικός και διαισθητικός, πρακτικός και ονειροπόλος, αυτός που ξέρει "πατάει στη γη" αλλά και να "υψώνει το κεφάλι στον ουρανό".

Ίσως τελικά πλησιάζει η μέρα που ο άνθρωπος, μέσα από την σύγχρονη επιστήμη, αλλά και σε συνδυασμό με τεχνικές γνωστές απ' την αρχαιότητα, να καταφέρει μια πιο βαθιά προσέγγιση του εαυτού του και μια αύξηση των δυνατοτήτων του! Ίσως τότε να μπορούμε να μιλάμε για έναν καλύτερο άνθρωπο.


ποιο τμημα του εγκεφάλου?(τεστάκι)

leftvsrightbrain.gif


Κοιτάξτε προσεκτικά την εικόνα... ή το video


Με ποια φορά περιστρέφεται η γυναίκα?

Με την φορά δειχτη ρολογιού ή αντίστροφά???????





ακολουθεί η απάντηση του τεστ.....








Αν βλέπετε την γυναίκα να περιστρέφεται με την φορά ενός δείχτη ρολογιού

χρησιμοποιείται το δεξί τμήμα του εγκεφάλου σας!!!


Αν βλέπετε την γυναίκα να περιστρέφεται αντίστροφα 

χρησιμοποιείται το αριστερό τμήμα του εγκεφάλου σας!!!


Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να την δουν και προς τις δυο κατευθύνσεις!

Πίνακας Bogen για τις λειτουργίες των

εγκεφαλικών ημισφαιρίων



Το αριστερό ημισφαίριο ελέγχει:Το δεξί ημισφαίριο ελέγχει:
  • δεξί ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά
  • αντίληψη του χρόνου
  • ομιλία, ανάγνωση, γραφή, συμβολισμό, αντίληψη του λόγου
  • λεκτική μνήμη
  • σειριακή-αναλυτική σκέψη με λέξεις (λογική διαδοχή με επαλληλία από το μερικό στο ολικό)
  • επικοινωνία με λέξεις κατά κυριολεξία
  • επεξεργασία ακουστικών ερεθισμάτων
  • επεξεργασία αφηρημένης πληροφορίας
  • αντίληψη λεπτομερειών
  • πρόκληση ελεγχόμενης συμπεριφοράς
  • δευτερογενή ερμηνεία συμπεριφοράς
  • μαθηματικά, γραμματική
  • αριστερό ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά
  • οπτική αντίληψη του χώρου
  • κατανόηση «μεταφορικών εννοιών» και χιούμορ, συσχέτιση, σύνθεση λεγομένων, συναισθηματικήφόρτιση και μελωδία λόγου
  • οπτική μνήμη
  • ολιστική-συνθετική σκέψη με αισθητηριακές εικόνες (διαισθητική σκέψη με τυχαία διαδοχή)
  • επικοινωνία με: τόνο φωνής, εκφράσεις προσώπου, εξωλεκτική κινησιολογία
  • προσοχή
  • διάκριση πολύπλοκων ακουστικών τόνων
  • επεξεργασία ερεθισμάτων αφής
  • αναγνώριση ολιστικού τύπου προσώπων, πολύπλοκων σχεδίων
  • πρόκληση παρορμητικής συμπεριφοράς
  • αισθήματα, συγκινήσεις
  • δημιουργικότητα, φαντασία
  • καλλιτεχνική έκφραση (τραγούδι, χορός, μουσική, ζωγραφική)
  • ευαισθησία στα χρώματα

(πηγή: HIGH IQ
ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ
.Ελένχει το δεξί ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά.Είναι υπεύθυνο για την αντίληψη του χρόνου,ομιλία,γραφή,αντίληψη του λόγου,συμβολισμό,λεκτική μνήμη, αναλυτική σκέψη (σκέψη βήμα βήμα με επαλληλία απο το μερικό στο ολικό),επικοινωνία με λέξεις κατά κυριολέξια,επεξεργασία ακουστικών ερεθισμάτων,επεξεργασία αφηρημένης πληροφορίας,αντίληψη λεπτομερειών,πρόκληση ελενχόμενης συμπεριφοράς,δευτερογενή ερμηνεία συμπεριφοράς,μαθηματικά γραμματική.
ΔΕΞΙΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ
.Ελένχει το αριστερό ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά.Είναι υπεύθυνο για την οπτική αντίληψη του χώρου,κατανόηση μεταφορικών ενοιών και χιούμορ,συσχέτιση,σύνθεση λεγομένων συναισθηματική φόρτιση και μελωδία λόγου,οπτική μνήμη,ολιστική-συνθετική σκέψη (απο το ολικό στο μερικό),επικοινωνία με τόνο φωνής,εκφράσεις προσώπου εξωλεκτική κινησιολογία,προσοχή,διάκριση πολύπλοκων ακουστικών τόνων,επεξεργασία ερεθισμάτων αφής,πρόκληση παρορμητικής συμπεριφοράς,αισθήματα ,συγκινήσεις,δημιουργικότητα,φαντασία,καλλιτεχνική έκφραση,ευαισθησία στα χρώματα.

(πηγή : βικιπαιδεία

Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΔΕΝ ΦΘΕΙΡΕΤΑΙ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΑΝ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ!!2006-11-17_195943.png


Μερικές πηροφορίες για τον εγκέφαλο..


Εγκέφαλος

Από την Live-Pedia.gr


Σύνθετη λέξη που προέρχεται από το εν + κεφαλή και σημαίνει αρχικά αυτόν που βρίσκεται μέσα στο κεφάλι (το μυελό του κρανίου, το μυαλό). Σήμερα, όταν λέμε εγκέφαλος, συνηθίζουμε να εννοούμε το κεντρικό όργανο ελέγχου του νευρικού συστήματος. . Λέγοντας εγκέφαλο εννοούμε και μεταφορικά τον άνθρωπο που είναι προικισμένος με εξαιρετικές πνευματικές ικανότητες, τον αρχηγό μιας ομάδας.
Ο εγκέφαλος (με την έννοια του μυαλού) διαιρείται σε τρία μέρη: στο εμπρός μέρος που χωρίζεται σε δύο ημισφαίρια, την παρεγκεφαλίδα και τον προμήκη.

Σύμφωνα με την επιστημονική ορολογία, όμως, ο εγκέφαλος χωρίζεται στο μέγα εγκέφαλο, που αποτελείται από τον τελικό ή πρόσθιο εγκέφαλο, στο μέσο εγκέφαλο ή μεσεγκέφαλο και στο ρομβοειδή εγκέφαλο, που αποτελείται από τον πίσω εγκέφαλο ή μετεγκέφαλο και τον έσχατο εγκέφαλο ή μυελεγκέφαλο στον οποίο βρίσκεται και ο προμήκης μυελός, από την ορθή λειτουργία του οποίου εξαρτάται η λειτουργία της καρδιάς και των πνευμόνων.

Ο εγκέφαλος αποτελεί το σπουδαιότερο όργανο όλων των οργανισμών (των ζωικών). Αυτός καθορίζει και διευθύνει όλες τις αντιδράσεις και τις κινήσεις τους. Σ' αυτόν φτάνουν και σ' αυτόν συνειδητοποιούνται όλα τα εξωτερικά ερεθίσματα που επεξεργάζονται στο αντίστοιχο για κάθε αισθητήριο όργανο τμήμα του εγκεφάλου. Μπορούμε να πούμε ότι ο εγκέφαλος είναι ο στρατηγός κάθε ενέργειας ή παθητικής στάσης του ζώου στη μάχη για την επιβίωση.

Για τον άνθρωπο, εκτός από όλα αυτά που αναφέραμε, αποτελεί και τη βάση όλων των ψυχικών του λειτουργιών. Σ' αυτόν υπάρχουν τα τμήματα της σκέψης και της μνήμης. Έτσι με τον ερεθισμό των κυττάρων του, ο άνθρωπος μπορεί να νιώσει χαρά, λύπη ή να φανταστεί οτιδήποτε. Η σημαντική ανάπτυξη του εγκεφάλου αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα στη ζωή όλων των σπονδυλωτών.

Το μέγεθός του, σε σχέση με τη διάμετρο του νωτιαίου μυελού, αυξάνεται από τα κατώτερα προς τ' ανώτερα είδη ζώων. Στον άνθρωπο αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα του κεντρικού νευρικού συστήματος και δύο εγκεφαλικά ημισφαίρια σκεπάζουν όλα τα υπόλοιπα μέρη του εγκεφάλου.

Η εξέλιξη, προς τα ανώτερα είδη ζώων, χαρακτηρίζεται απ' την 
ανάπτυξη του χιτώνα του εγκεφάλου (σταχτόχρωμη μεμβράνη, χαρακτηριζόμενη ως φαιά ουσία). Ο χιτώνας αυτός, για τα κατώτερα ζώα, είναι υποτυπώδης και μόνο στα θηλαστικά και ιδιαίτερα σταανθρωποειδή αποκτά μεγάλη ανάπτυξη, που χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση πτυχών στους γνωστούς ελικοειδείς αύλακες.

Τόσο στον άνθρωπο, όσο και στα ζώα, ο εγκέφαλος εξαιτίας της ευαισθησίας του και της σημαντικότητάς του για τη ζωή είναι τοποθετημένος μέσα σε μια κοκάλινη θήκη, το κρανίο.
Ο εγκέφαλος του ενήλικου ανθρώπου έχει σχήμα ωοειδές μ' ένα εξόγκωμα προς την πίσω του μεριά. Στηρίζεται με την κάτω επιφάνεια, που είναι κάπως πιο επίπεδη, πάνω στη βάση του κρανίου και προς τα πίσω στο σκηνίδιο της παρεγκεφαλίδας, στο ινιακό οστό.

Ο εγκέφαλος αποτελείται από τη φαιά ουσία, που σχηματίζει το φλοιό του εγκεφάλου και τη λευκή ουσία, που αποτελείται από νευρικές ίνες. Στο φλοιό του: παρατηρούνται οι ελικοειδείς αύλακες, που ανάλογα με το βάθος τους, χωρίζουν σε λοβούς (περίπου σφαιρικές επιφάνειες). Οι λοβοί αυτοί είναι ο μετωπιαίος, ο βρεγματικός, ο ινιακός, ο κροταφικός και η νήσος του REΙL.

Το αίμα φτάνει στον εγκέφαλο από την εσωτερική καρωτίδα και τη σπονδυλική αρτηρία. Από αυτές ξεκινάνε πάρα πολλά αιμοφόρα αγγεία, που καλύπτουν τη φαιά ουσία καθώς και δύο αρτηρίες που μπαίνουν στο κέντρο του εγκεφάλου. Έπειτα από τη χρησιμοποίησή του, το αίμα συγκεντρώνεται στους "φλεβώδεις κόλπους" για την επιστροφή του στην καρδιά.

Το βάρος του εγκεφάλου διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο και είναι διαφορετικό για τον άντρα και τη γυναίκα. Έχει μετρηθεί ότι ο εγκέφαλος του άντρα που είναι γύρω στα 1.400 γραμ. είναι λίγο βαρύτερος από τον εγκέφαλο της γυναίκας που είναι 1.300 γραμ. Αλλά για την εξυπνάδα του ανθρώπου δε φαίνεται να παίζει σπουδαίο ρόλο αυτό, όσο το εμβαδόν της εξωτερικής επιφάνειας του εγκεφάλου, που είναι τόσο μεγαλύτερη, όσο περισσότερες ελικώσεις διαθέτει αυτή. Πολλά τεστ έχουν γίνει και γίνονται, για να διαπιστώσουν το μέγεθος της εξυπνάδας του ανθρώπου, τα ονομαζόμενα "τεστ ευφυΐας".

Δεν είναι αναπτυγμένα το ίδιο και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου στον άνθρωπο. Μεταξύ των δύο ημισφαιρίων υπάρχει μια λειτουργική ανισότητα που αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπινου είδους. Υπάρχει η πιθανότητα μια βλάβη ενός ημισφαιρίου να οδηγήσει π.χ. σε αφασία, ενώ η ίδια βλάβη, στο άλλο ημισφαίριο, να μην παρουσιάσει συμπτώματα. Αυτό μας οδήγησε στη μελέτη των ημισφαιρίων, για να καταλήξουμε στην ανακάλυψη του κυρίαρχου ημισφαιρίου.
Αυτό το ημισφαίριο έχει σχέση με την ιδιαίτερη επιδεξιότητα ενός από τα δύο μας χέρια. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η σχέση αυτή φανερώνει μία χιαστί εξάρτηση ημισφαιρίου και δεξιού ή αριστερού τμήματος του σώματος.

Έχει αποδειχθεί ότι τ' άτομα που έχουν περισσότερο αναπτυγμένο το δεξιό μέρος του σώματός τους (δεξιόχειρες) οφείλουν αυτό, καθώς και τη δυνατότητα ομιλίας που έχουν, στο περισσότερο αναπτυγμένο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου τους. Στην περίπτωση δηλ. που το άτομο είναι δεξιόχειρο, το περισσότερο αναπτυγμένο ημισφαίριό του είναι το αριστερό.

Η αντίστοιχη περίπτωση συμβαίνει με τους αριστερόχειρες. Στις διάφορες ψυχο - οργανικές λειτουργίες, όμως, απαιτείται η συμμετοχή και των 2 ημισφαιρίων με τη διαφορά ότι υπάρχουν διαφορές από άνθρωπο σε άνθρωπο στις λειτουργίες αυτές, και τα αίτια, που προκαλούν τις διαφορές αυτές δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμα.

Κάθε ημισφαίριο του εγκεφάλου εμφανίζει μια εσωτερική κοιλότητα (πλάγια κοιλία) που συγκοινωνεί με την ονομαζόμενη τρίτη κοιλία που βρίσκεται στη μέση του εγκεφάλου. Υπάρχει και τέταρτη κοιλία η κοιλία του εγκεφαλικού στελέχους. 
(πηγή : Live-Pedia

 κι'άλλο test (στα αγγλικά) για να διαπιστώσετε ποιο ημισφαίριο χρησιμοποιείται

εδώ...


news.in.gr
iparxei-mageia.pblogs.gr
esoterica.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σεβόμαστε όλες τις απόψεις, αλλά προτιμάμε τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Σας παρακαλούμε πολύ να γράφετε με ελληνικούς χαρακτήρες και οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται.
Ευχαριστούμε.

Μετατροπέας Greeklish σε Ελληνικά

Αν θέλετε να συμπεριλάβετε εικόνα στο σχόλιό σας περικλείσετέ τη μέσα στα [im] και [/im] δηλαδή: [im]Η-διεύθυνση-της-εικόνας-σας-εδώ[/im]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Best Blogger TipsBest Blogger Tips