Σάββατο, 21 Απριλίου 2012

Γιατί το μπάνιο με κρύο νερό είναι περισσότερο ευεργετικό.

Οι περισσότεροι ανατριχιάζουν μόνο και στην ιδέα ενός κρύου ντους. Όμως, έρευνες που έχουν γίνει έχουν δείξει ότι η επαναλαμβανόμενη έκθεση σε κρύο νερό (στο μπάνιο ή στο κολύμπι) μπορεί να προσδώσει μερικά εξαιρετικά ευεργετικά αποτελέσματα.Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι η δροσερή θερμοκρασία περιβάλλοντος και νερού μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα για την υγεία τους, αρχικά με το να ενισχύονται τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών και να βοηθούν στο να κοιμηθούν καλύτερα.

Τα κρύα ντους ανεβάζουν την γλουταθειόνη—ένα από τα πιο ισχυρά και ενδογενή αντιοξειδωτικά στον οργανισμό. Στην πραγματικότητα πολλά από τα αντιοξειδωτικά που λαμβάνουμε από το στόμα βοηθούν στην παραγωγή της γλουταθειόνης. Αν και το σώμα παράγει τις δικές τους ποσότητες γλουταθειόνης από άλλα θρεπτικά στοιχεία, αν πάρουμε ένα χάπι γλουταθειόνης τα σώματά μας δεν θα μπορέσουν να το αφομοιώσουν. Σε μελέτη που έγινε σε χειμερινούς κολυμβητές έδειξε ότι το κρύο νερό μπορεί να διεγείρει τον οργανισμό για περισσότερη παραγωγή γλουταθειόνης.

Μία άλλη έρευνα στην Αγγλία έδειξε ότι το καθημερινό ντους με κρύο νερό αυξάνει των αριθμό των λευκών αιμοσφαιρίων στο αίμα που είναι υπεύθυνα για την καταπολέμηση των ασθενειών σε σύγκριση με όσους ανθρώπους προτιμούσαν ένα ζεστό μπάνιο. Οι ερευνητές στο Ινστιτούτο Μελέτης για την Θρόμβωση της Μ. Βρετανίας υποστήριξαν ότι καθώς το σώμα προσπαθεί να ζεσταθεί μετά από ένα κρύο ντους αυξάνεται ο ρυθμός του μεταβολισμού, ενεργοποιείται το ανοσοποιητικό σύστημα και αυτό οδηγεί στην παραγωγή περισσοτέρων λευκών αιμοσφαιρίων. Σύμφωνα με μία άλλη γερμανική μελέτη, ένα περιστασιακό μπάνιο το χειμώνα με κρύο νερό προκαλεί οξειδωτικό σοκ, αλλά αν αυτό γίνεται σε συχνή βάση όπως το κολύμπι μπορεί να οδηγήσει σε προσαρμογή. Με άλλα λόγια το σώμα είναι πιο ικανό να πολεμήσει ένα οξειδωτικό στρες γενικότερα όταν ο οργανισμός είναι συνηθισμένος στο κρύο νερό.

Πολλοί σπουδαίοι άντρες της ιστορίας υπέφεραν από κατάθλιψη και ο συγγραφέας Χένρι Ντέιβιντ Θόρο ήταν ένας από αυτούς. Ίσως τα μπάνια που έκανε στην παγωμένη λίμνη Walden να τον βοήθησαν. Έρευνα του τμήματος Ογκολογίας του Παν/μίου της Βιρτζίνια των ΗΠΑ έδειξε ότι τα κρύα ντους ενεργοποιούν το “μπλε σημείο” του εγκεφάλου—την κύρια πηγή της νοραδρεναλίνης στον εγκέφαλο—μία χημική ουσία που βοηθάει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Το κρύο μπάνια ή όπως λέγεται αλλιώς η κρύα θεραπεία μπορεί να μειώσει το πρήξιμο σε όσους αθλητές τρέχουν μεγάλες αποστάσεις. Οι αθλητές αντοχής είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούν παγωμένα ντους για να μειώνουν το χρόνο που χρειάζεται το σώμα τους για να αναρρώσει και να τους επιτρέψεις να πετύχουν μεγάλες αποδόσεις όταν προπονούνται ενδιάμεσα.

Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, οι γιατροί συνιστούσαν στους νεαρούς άνδρες να κάνουν κρύα μπάνια για να μειώσουν “την επιθυμία της αμαρτίας,” δηλ. να αυνανιστούν. Τα κρύα μπάνια θεωρούνται ότι μπορούσαν να σβήσουν την επιθυμία των ανδρών για σαρκικές απολαύσεις. Στην πραγματικότητα όμως συμβαίνει το αντίθετο. Έρευνα στο Κέντρο Μελέτης για την Θρόμβωση έδειξε ότι στην πραγματικότητα τα κρύα ντους αυξάνουν την παραγωγή τεστοστερόνης στους άνδρες. Η αυξημένη τεστοστερόνη όχι μόνο ανεβάζει τη λίμπιντο των ανδρών, αλλά και γενικότερα τα επίπεδα αντοχής και ενέργειας. Αν θέλετε να αυξήσετε την τεστοστερόνη σας με φυσικό τρόπο τότε κάντε συχνά κρύα ντους.

Υψηλές θερμοκρασίες στο όσχεο περιορίζουν την παραγωγή σπέρματος σε τόσο μεγάλο βαθμό που υπάρχει η υποψία ότι τα ζεστά ντους είναι μία μέθοδος ανδρικής αντισύλληψης. Σύμφωνα με μία μελέτη που δημοσιεύτηκε το 1992, η “υγρή ζεστή” μέθοδος αντισύλληψης ήταν ήδη γνωστή από τον 4ο αιώνα π.Κ.Ε. και αφορούσε την τοποθέτηση των όρχεων σε ζεστό νερό (περίπου 46 βαθμών Κελσίου) για 45 λεπτά κάθε βράδυ για τρεις εβδομάδες. Αυτό υποτίθεται ότι ήταν αρκετό για μία διάρκεια έξι μηνών, αλλά δεν είναι και πολύ πρακτική μέθοδος.


Το κρύο μπάνιο κάνει καλό



Σύμφωνα με μία νέα βρετανική επιστημονική έρευνα επισημαίνεται ότι ένα κρύο μπάνιο, ιδίως μετά τη σωματική άσκηση, μπορεί να κάνει καλό στους πονεμένους μυς, όμως δεν είναι σίγουρο αν, κατά τα άλλα, είναι ασφαλές για την υγεία.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Κρις Μπλίκλι του πανεπιστημίου του Όλστερ στη Β.Ιρλανδία, σύμφωνα με το BBC, αξιολόγησαν 17 μελέτες που αφορούν 366 άτομα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να διασφαλίζουν ότι το κρύο μπάνιο -η λεγόμενη και «κρυοθεραπεία»- είναι μια ασφαλής μέθοδος. Όπως αναφέρουν, υπάρχουν μάλλον καλύτεροι τρόποι να απαλύνει κανείς τους μυϊκούς πόνους του, όπως ένα ζεστό μπάνιο ή λίγο ελαφρύ «τζόκινγκ».

Η λογική της κρυοθεραπείας, δηλαδή της έκθεσης των μυών στο κρύο νερό, είναι ότι έτσι θα καταπολεμηθούν ο μυϊκός ερεθισμός και η μυϊκή ακαμψία, που προκαλούνται μετά από κοπιαστική άσκηση ή εργασία. Η μέθοδος ξεκίνησε ως πρακτική ορισμένων επαγγελματιών αθλητών και πλέον εξαπλώνεται σε όλο και περισσότερους ερασιτέχνες.

Στις περισσότερες μελέτες που εξετάστηκαν, οι άνθρωποι έκαναν κρύο μπάνιο διάρκειας 5 έως 24 λεπτών, σε νερό με θερμοκρασία 10 έως 15 βαθμών Κελσίου, αν και σε μερικές περιπτώσεις το νερό ήταν πολύ πιο παγωμένο.

Σύμφωνα με τον Μπλίκλι, οι ενδείξεις είναι ότι όντως το κρύο νερό προσφέρει μια ανακούφιση των μυών, σε σύγκριση με το να μην κάνει κανείς τίποτε μετά την άσκηση, όμως παραμένει αμφίβολο αν πράγματι αποτελεί την καλύτερη μέθοδο μυϊκής ανακούφισης, ενώ αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για το κατά πόσο είναι ασφαλές γενικότερα για τον οργανισμό.

Όσο πιο πολύ μένει κανείς στο κρύο νερό, τόσο μεγαλύτερο είναι το σοκ για τον οργανισμό, ιδίως για όσους έχουν ευάλωτη καρδιά, γι' αυτό, άλλωστε, συχνά όσοι καταφεύγουν σε αυτή την μέθοδο, κάνουν διακεκομμένο μπάνιο.


Επιμέλεια: Άννα Μορφούλη zougla.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σεβόμαστε όλες τις απόψεις, αλλά προτιμάμε τα ελληνικά και όχι τα greeklish, το χιούμορ και όχι τις ύβρεις.
Σας παρακαλούμε πολύ να γράφετε με ελληνικούς χαρακτήρες και οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα αποκλείονται.
Ευχαριστούμε.

Μετατροπέας Greeklish σε Ελληνικά

Αν θέλετε να συμπεριλάβετε εικόνα στο σχόλιό σας περικλείσετέ τη μέσα στα [im] και [/im] δηλαδή: [im]Η-διεύθυνση-της-εικόνας-σας-εδώ[/im]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Best Blogger TipsBest Blogger Tips